Helvetica

Ką bendro turi Evian, American Apparel, Kawasaki, Lufthansa, Nestlé ir Toyota? Visi jie savo logotipui pasirinko Helveticą. Šis šriftas naudojamas visoje Niujorko metropoliteno sistemoje.

Jau praėjo 50 metų kai pirmąkart buvo pristatyta Helvetica. Jei ir negirdėjote tokio vardo anksčiau, jūs turėtumetė atpažinti šį šriftą, nes jūs jį daug kur matėte to nė nežinodami. Gyvename tokioje milžiniškoje vizualinėje kultūroje, kad eilinis vakarų vartotojas, manoma, per dieną priima daugiau nei 3000 vizualinių žinučių, o dauguma iš jų atspausdintos Helvetica.

Helvetica atlieka tokį svarbų vaidmenį mūsų gyvenime, kad Niujorko šiuolaikinio meno muziejus švenčia 50-ąją Helveticos sukaktį, išleisdamas originalų šrifto komplektą, o šriftas tampa muziejaus kolekcijos dalimi. Muziejus taip pat atidaro parodą “50 Years of Helvetica”. Helveticai sukuriamas dokumentinis filmas, kurio premjera įvyksta 2007-ųjų kovo 13-ąją Pietvakarių Filmo Festivalyje Ostine, Teksase.

Kodėl sukeliamas toks triukšmas dėl šrifto? Trumpai tariant todėl, kad šis šriftas savo darbą atlieka tiesiog puikiai.


helvetica_logos

“Helvetica perteikia žinutę greitai ir efektyviai be jokių netikslumų”, sako Christianas Larsenas, muziejaus parodos kuratorius. “Skaitydamas tai, kiekvienas vos tik pastebėjęs laiško formas, įsitikina, kad tai yra gerai suprojektuota. Tai ryškių kontūrų, švarus ir aiškus, arba užapvalintas, minkštų linijų šriftas. Daug tipografų sako, kad jie jau netgi negali patobulinti šio šrifto.”

Kaip ir visi gražiai sukurti šriftai, Helvetica yra demokratiškai prabangus. Puikūs šriftai, tokie kaip kompiuteriniai Verdana ar Georgia ar žavieji 18-o amžiaus Baskerville ir Bodoni yra tokios pačios estetinės ir techninės kokybės kaip ir prabangūs Aston Martin sportiniai automobiliai, Andreaso Gurskio fotografijos ar aukštosios mados Chanel suknelės. Skirtumas tik tas, kad, užuot kainavę milijonus dolerių, tekstai yra nemokami. Galite skaityti juos nemokamai, jei leidėjas sumokėjo nominalų mokestį, leidžiantį naudoti šriftą knygoje ar žurnale. Taip pat galite rinktis ir siųsti savo elektroninius laiškus naudodami Helveticą, Verdaną, Georgią, nes šie šriftai jau yra įtraukti į kompiuterines programinės įrangos pakuotes.

Nepaisant oficialaus blizgesio, Helvetica nebuvo itin populiarus 1957-aisiais, kuomet ją pristatė originaliu vardu -Neue Haas Grotesk. Šriftą, kaip šiuolaikinę Akzidenz Grotesk (populiaraus tarp Šveicarijos grafikos dizainerių šeštame dešimtmetyje, neturėjusio dekoratyvinių užraitymų) versiją, sumanė Edouardas Hoffmannas, “Haas Type Foundry” vadovas ramiame Šveicarijos miestelyje pavadinimu Münchenstein. Hoffmanas nusamdė mažai žinomą tipografą Maxą Miedingerį tam kad jis sukurtų naują šriftą. Taip ir buvo sukurtas Neue Haas Grotesk, kuris iš pradžių buvo žinomas tik daliai žmonių.

Tuomet šriftai buvo gaminami pjaustant metalines raides. Kiekvienas, norintis naudoti tam tikrą šriftą, privalėjo nusipirkti visą raidžių rinkinį. Dėl to tapo brangu vystyti ir naudoti naujus šriftus, todėl naujų šriftų atsiradimas buvo palyginti retas reiškinys, dėl to populiariausi šriftai buvo šimtamečiai, kaip Baskerville ir Bodoni.

Įsijunkite kompiuterį. Ačiū technologijoms, kad šriftai gali būti sukurti ir išplatinti taip greitai, jog tūkstančiai jų sukuriami kasdien. Tada šriftų privalumai ir trūkumai svarstomii internetiniuose tinklaraščiuose. Net mes, “civiliai”, – kaip grafikos dizaineriai mėgsta mus vadinti – tapome mėgėjiškais tipografijos ekspertais, pasirinkdami sau mėgstamus stilius iš šriftų meniu savo kompiuteriuose.

Tačiau daug kas buvo visai kitaip 1961-aisiais, kai britų tipografui Matthew Carteriui reikėjo sukurti moderniąją Akzidenz Grotesk versiją oro uosto Heathrow ženklui. Neue Haas Grotesk buvo pradėtas prieš ketverius metus prieš tai, bet Matthew niekada neišgirdo apie tai. “Jei mes būtume žinoję apie tai, esu įsitikinęs, kad  būtume panaudoję tai, kadangi tai yra daug geresnis šriftas negu toks, kurį aš nupiešiau”, sakė Carteris, taip pat sukūręs Verdaną ir Georgią. “Bet poligrafijos prekyba tada buvo labai konservatyvi, nauji tipografijos projektai keliaudavo lėtai.”

Tais pačiais metais, Haaso pagrindinė bendrovė, “Mergenthaler Linotype”, nusprendė pardavinėti Neue Haas Grotesk tarptautiniu mastu ir pakeisti vardą, kad šis taptų lengviau įsimenamas angliškai. Kadangi puošnusis šveicariškasis stilius buvo labai madingas, jie pasirinko “Helvetica”, kaip prieinamesnė ir lengviau ištariama versija žodžiui “Helvetia”, lotyniškai reiškiančiam “Šveicarija”.

Vardo pakeitimas pasiteisino. Helvetica pasirodė toks populiarus, ypač tarp JAV reklamos agentūrų, kad tapo numatytuoju šriftu bet kokiai 1960-ųjų kompanijai, norinčiai sukurti dinamišką, šiuolaikinį įvaizdį. Taisyklė “kai dvejoji, rinkis Helveticą” tapo norma. Artėjant dešimtmečio pabaigai, projektuotojai Massimo Vignelli ir Bob Noorda pasirinko Helveticą kaip šriftą Niujorko naujiems metro ženklams. Tačiau, kai miesto eismo valdžia suprato, kad panašus šriftas, Standard Medium, bus pigesnis, metro ženklai buvo išspausdinti būtent juo, o ne Helvetica.

Iki devinto dešimtmečio pabaigos, Helvetica tapo šriftu, kurio buvo tiesiog visur. Skaitmeninė šrifto versija, Arial, buvo pristatyta 1990-aisiais. Arial nuo to laiko pasidarė populiarus, bet dizaineriai atmeta jį kaip pigią stilizaciją. Neįgudusiai akiai skirtumą tarp Helveticos ir Arial sunku pastebėti. Bet patyrusiams dizaineriui, tai tas pats kaip atskirti Jimmy Stewartą nuo Richio Little’o. Profesionalai Arial vertina kaip nelabai patikimą jau nemadingo šrito imitaciją. Arial pasirenkamas dėl to, kad jis pigus, o ne todėl kad tai yra geras šriftas. Pusė šimtmečio Helvetica atrodo nepaprastai įdomus šriftas, ar jis būtų ant Lufthanzos fiuzeliažų ar ant „American Apparel“ reklamų.

“Kodėl kai kurie žmonės sunkiai supranta, kad šriftas turi būti naudojamas daugiau kaip 50 metų?”, klausia Danny van den Dungenas iš “Experimental Jetset”, olandų grafinio dizaino komandos. “Kai kažkas sukonstruojama taip kaip Helvetica, tai turi trukti porą šimtų metų, taip pat kaip žavioji architektūra.”

Pagal iht.com, ms-studio.com

2 thoughts on “Helvetica

  1. logotipai, šriftai pirmas susipažinimas su preke ar paslauga, natūralu, kad tai turi būti objektyvu ir patrauklu :)
    Aš prisimenu vadybos dėstytojas minėjo apie Amerikos kelių ženklų šriftą, kad jis atitinka tuos standartus.Tai vat radau..
    Pačekink šią nuorodą: http://automatsvet.cz/traffic/
    Galėsi freeware kelių šriftų parsisiųsti-labai tinka vizitinėms ir kitam skoningam ir ‘džentelmeniškam’ stuff’ui.

Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s